در تازهترین گزارشها درباره فرایند آزمون استخدامی وزارت بهداشت، موضوع امتیاز کرونا به یکی از بحثبرانگیزترین محورهای داوطلبان تبدیل شده است. امتیاز کرونا با هدف حمایت از کارکنان غیررسمی در دوران شیوع واگیر اعطا شد اما سازوکار تخصیص آن به وضوح مشخص نیست و بحثهای جدی درباره عدالت در این فرایند مطرح شده است.
برخی داوطلبان میگویند در برخی موارد این امتیاز به افرادی داده شده که سابقه مستقیم فعالیت در دوران کرونا نداشتند در حالی که افراد دیگری که در همان بازه به طور مستقیم درگیر بودند، از دریافت این امتیاز محروم ماندهاند. این گونه تفاوتها باعث بیاعتمادی و پرسشهای فراوان درباره عدالت نمرهدهی میشود.
یکی از پرستاران شرکتکننده در آزمون هم اظهار میکند هیچ ضابطه یا قانونی روشن و مشخصی وجود ندارد که جلوی دخالت در تأیید امتیاز کرونا را بگیرد و به گفته او هر دانشگاه با تصمیمهای کیفی خود تشخیص میدهد به چه کسی امتیاز بدهد و به چه کسی ندهد. این رویکرد که گاه به تصمیمهای فردی گره میخورد، باعث میشود فرآیند ارزیابی از شفافیت لازم برخوردار نباشد و امکان پیگیری برای داوطلبان محدود شود.
در نتیجه، به نظر میرسد که بخش قابل توجهی از تصمیمات در دانشگاهها به سلیقه افراد یا به گونهای اتخاذ میشود که امکان پیگیری حقوقی یا اعتراض را کاهش میدهد. این امر نه تنها تناقضهایی را در فرایند استخدام ایجاد میکند، بلکه بر اعتماد داوطلبان به سیستم استخدامی کشور نیز تاثیر منفی میگذارد.
منابع خبری و نهادهای مربوطه لازم است با شفافسازی هر چه بیشتر سازوکار تخصیص امتیازها و ارائه توضیحهای روشن درباره معیارها، به اطمینانبخشی به داوطلبان بپردازند و امکان طرح اعتراضها را به صورتی قانونمند فراهم آورند.
منبع: تست 98 - مرجع کامل سوالات و منابع آزمونهای استخدامی
برای پیگیری دقیق اخبار، تحلیلهای بهروز و دسترسی به بانک سوالات گسترده و آزمونهای شبیهسازی شده، و نیز ساخت آزمونهای اختصاصی و تحلیل هوشمند عملکرد، به وبسایت تست 98 مراجعه کنید و مسیر موفقیت خود را هموارتر سازید.