در نشست اخیر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، رأیی مهم در رابطه با ابطال برخی از بخشنامهها و مصوبات ترمیم حقوق کارکنان حوزه بهداشت و درمان صادر شد. شاکیان که شمار زیادی از کارگران و کارکنان را در بر میگیرد، به خارج شدن برخی مشاغل از شمول دریافت مبلغ ترمیم حقوق اعتراض داشتند و خواستار حفظ عدالت پرداختها بودند.
براساس جزء یک بند ح تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و اصلاحات مربوطه، دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که به هر نحو از شمول این قانون خارج شدهاند، موظفاند تا پایان خرداد سال ۱۴۰۲ نظامهای پرداخت خود را به تصویب شورای حقوق و دستمزد برسانند و هرگونه تصویبنامه، بخشنامه یا تغییر تشکیلات در دستگاههای اجرایی مشمول مقررات بودجه کشور و نیازمند اخذ مجوز مکتوب از سازمان برنامه و بودجه است. همچنین با توجه به بندهای مرتبط با رفع تبعیض حقوقی و چارچوب قانونی، تصویبنامهها و تغییرات مرتبط با طبقهبندی مشاغل باید با رعایت ترتیبات قانونی تصویب شود و از سوی مراجع مربوطه تأمین اعتبار شود.
همچنین در بند ج تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تأکید شده است که در راستای رفع تبعیض حقوقی و سایر الزامات قانونی، هرگونه تصویبنامه، بخشنامه یا تغییر تشکیلات و همچنین مصوبات هیأت امناء باید منطبق با ماده ۷۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و با اخذ مجوز کتبی از سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد. با وجود این احکام، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پیش از این نیز در رأی شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۰۶۸، حکم به ابطال مقرراتی داده بود که بدون رعایت ماده ۷۴ قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شده بود. در نتیجه، پایان بند ۶ و کل بند ۷ از مصوبه شماره ۱۳۶/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۹ و تبصره ماده ۱ مصوبه شماره ۱۰۰/۴۳۳ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که بدون رعایت ساز و کارهای مقرر در ماده ۷۴ و بدون اخذ مجوز از شورای حقوق و دستمزد تصویب شده بود، خارج از حدود اختیار تشخیص داده و ابطال شد.
این رأی بر مبنای ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی مراجع قضایی و اداری معتبر است و به امضای رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری رسیده است.
احمدرضا عابدی
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
منبع: تست 98 - مرجع کامل سوالات و منابع آزمونهای استخدامی
برای دسترسی به هزاران نمونه سوال استخدامی، ساخت آزمونهای شخصیسازی شده و تحلیل هوشمند عملکرد، به وبسایت معتبر مراجعه کنید و مسیر موفقیت خود را هموارتر سازید.
[پایان][CONTENT]