شغل دوم برای کارکنان دولت ممنوع است مگر در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی

منتشر شده در: 2025-10-12

براساس بند ۲۴ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دستگاه‌های اجرایی، داشتن شغل دوم دولتی برای کارکنان مجاز نیست، مگر در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی که به طور رسمی استثنا شده است. منظور از واژه شغل، وظایف مستمر مرتبط با پست ثابت سازمانی یا شغلی است که به صورت تمام وقت انجام می‌شود.

بر این اساس، تصدی هر نوع شغل دولتی دیگر در موسساتی که تمام یا بخشی از سرمایه آن در اختیار دولت یا مؤسسات عمومی است یا هر گونه نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی، ریاست و مدیریت عامل و عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی، برای کارمندان دولت ممنوع است. تبصره چهار ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل نیز به صراحت این محدودیت‌ها را توضیح داده است.

نمونه‌های رایج نقض این قانون عبارت‌اند از استخدام هم‌زمان در یک شرکت دولتی یا سازمان وابسته دیگر؛ همکاری پنهانی کارشناس فناوری با اداره دولتی دیگر بدون اطلاع و مجوز کارفرمای اصلی؛ پذیرش مسئولیت به عنوان کارمند اداری در یک اداره دولتی دیگر که تعارض منافع ایجاد می‌کند.

هر گونه تخلف در این زمینه می‌تواند به بررسی‌های قانونی و پیامدهای اداری منجر شود و نظارت بر رعایت این ضوابط به عهده مراجع ذی‌ربط است. ارتقای فرهنگ رعایت قوانین اداری، حفظ وحدت رویه و اعتماد عمومی را در پی دارد.

برای دسترسی به هزاران نمونه سوال استخدامی، ساخت آزمون‌های شخصی‌سازی شده و تحلیل هوشمند عملکرد، به وب‌سایت تست 98 مراجعه کنید و مسیر موفقیت خود را هموارتر سازید.


بازگشت به لیست اخبار