مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی کارشناسی مصوبه کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ به ۳۰ سال را غیرکارشناسی و مغایر با رویکرد تربیت معلم دانست. این گزارش با بیان نکاتی کلیدی به بررسی تبعات این تغییر پرداخته و معتقد است تغییر سطح سن ورود میتواند به تضعیف کارکرد تربیت معلم و نظم مدنظر در فرآیند جذب منجر شود.
در این گزارش، مرکز پژوهشهای مجلس برای مخالفت با این مصوبه هشت دلیل اصلی مطرح کرده است:
- همسانانگاری تربیت معلم با استخدام
- نادیدهگرفتن جو فرهنگی و جامعه همسالان
- ابهام در گزینش از طیف سنی گسترده
- ناکافیبودن مطالعات تطبیقی
- بیتوجهی به میانگین سنی جمعیت ایران
- بیاثر بودن افزایش سن بر پذیرش
- غفلت از اصلاحات اساسی در نظام جذب و گزینش
- پایانناپذیری مطالبات اجتماعی برای افزایش سن
این مرکز در ادامه تأکید میکند که بررسی دقیق این تغییر در چارچوب کیفی تربیت معلم و با اعمال اصلاحات ساختاری در نظام جذب و گزینش باید انجام شود تا از توازن مطلوب میان تربیت نیروی انسانی و نیازهای بازار کار آموزشی کشور حفاظت شود.
برای تقویت هرچه بیشتر آمادگی در آزمونهای استخدامی، از بانک سوالات استاندارد، آزمونهای شبیهسازیشده و تحلیل دقیق عملکرد داوطلبان استفاده کنید تا مسیر موفقیت هموارتر شود.