مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

منتشر شده در: 2025-09-03

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کارشناسی مصوبه کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ به ۳۰ سال را غیرکارشناسی و مغایر با رویکرد تربیت معلم دانست. این گزارش با بیان نکاتی کلیدی به بررسی تبعات این تغییر پرداخته و معتقد است تغییر سطح سن ورود می‌تواند به تضعیف کارکرد تربیت معلم و نظم مدنظر در فرآیند جذب منجر شود.

در این گزارش، مرکز پژوهش‌های مجلس برای مخالفت با این مصوبه هشت دلیل اصلی مطرح کرده است: - همسان‌انگاری تربیت معلم با استخدام - نادیده‌گرفتن جو فرهنگی و جامعه هم‌سالان - ابهام در گزینش از طیف سنی گسترده - ناکافی‌بودن مطالعات تطبیقی - بی‌توجهی به میانگین سنی جمعیت ایران - بی‌اثر بودن افزایش سن بر پذیرش - غفلت از اصلاحات اساسی در نظام جذب و گزینش - پایان‌ناپذیری مطالبات اجتماعی برای افزایش سن

این مرکز در ادامه تأکید می‌کند که بررسی دقیق این تغییر در چارچوب کیفی تربیت معلم و با اعمال اصلاحات ساختاری در نظام جذب و گزینش باید انجام شود تا از توازن مطلوب میان تربیت نیروی انسانی و نیازهای بازار کار آموزشی کشور حفاظت شود.

برای تقویت هرچه بیشتر آمادگی در آزمون‌های استخدامی، از بانک سوالات استاندارد، آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده و تحلیل دقیق عملکرد داوطلبان استفاده کنید تا مسیر موفقیت هموارتر شود.


بازگشت به لیست اخبار