مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان مخالفت کرد

منتشر شده در: 2025-09-03

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کارشناسی به مخالفت خود با مصوبه کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ به ۳۰ سال پاسخ داده است. این گزارش توضیح می‌دهد که افزایش سن ورود می‌تواند با رویکرد تربیت معلم مغایرت داشته و از منظر کارشناسی به لحاظ جامعیت و کارآمدی، دارای اشکالاتی است.

این گزارش برای مخالفت با این مصوبه هشت دلیل مطرح می‌کند: نخست، همسان‌انگارانه تصور کردن تربیت معلم با استخدام، که می‌تواند منجر به تفسیر یکسان از دو فرایند تربیت و استخدام شود. دوم، نادیده‌گرفتن جو فرهنگی و جامعه هم‌سالان که به شکل قابل توجهی بر انتخاب‌های فردی اثرگذار است. سوم، ابهام در گزینش از طیف سنی گسترده و ناتوانی در ارائه معیارهای روشن برای طیف سنی وسیع. چهارم، ناکافی‌بودن مطالعات تطبیقی و نبود داده‌های مقایسه‌ای کافی برای ارزیابی دقیق پیامدها. پنجم، بی‌توجهی به میانگین سنی جمعیت ایران و تغییر شکل ساختار سنی متقابل با این تصمیم. ششم، احتمال بی‌اثر بودن افزایش سن بر پذیرش واقعی داوطلبان و نتیجه‌های اجرایی آن. هفتم، غفلت از اصلاحات بنیادی در نظام جذب و گزینش که می‌تواند بهبودهای واقعی در فرایند تربیت و جذب مربیان را به همراه داشته باشد. هشتم، پایان‌ناپذیری مطالبات اجتماعی برای افزایش سن که می‌تواند به بی‌ثباتی در فرایند گزینش منجر شود.

به این ترتیب، مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید می‌کند که برای تربیت معلم به چارچوبی دقیق، روشن و مبتنی بر پژوهش‌های تطبیقی نیاز است تا از تداوم منطق‌های غیرکارشناسی و پیامدهای احتمالی نامناسب جلوگیری شود.

منبع: تست 98 - مرجع کامل سوالات و منابع آزمون‌های استخدامی برای دسترسی به هزاران نمونه سوال استخدامی، ساخت آزمون‌های شخصی‌سازی شده و تحلیل هوشمند عملکرد، به وب‌سایت تست 98 مراجعه کنید و مسیر موفقیت خود را هموارتر سازید.


بازگشت به لیست اخبار