مرکز پژوهشهای مجلس در یک گزارش کارشناسی، مصوبه کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال به ۳۰ سال را غیرکارشناسی و مغایر با رویکرد تربیت معلم دانسته است. براساس این گزارش، هشت دلیل کلیدی برای مخالفت با این تصمیم مطرح شده است: نخست اینکه تربیت معلم نباید با استخدامهای موقتی و یکسانسازی سازوکارها در نظر گرفته شود؛ دوم اینکه از منظر فرهنگی و جامعه همسالان، تغییر سطح سنی میتواند با سطح انتظارها و جو فرهنگی کشور همسو نباشد؛ سوم ابهام در گزینش از طیف سنی گسترده و تفاوتهای رفتاری و آموزشی بین گروههای سنی مختلف؛ چهارم ناکافیبودن مطالعات تطبیقی که بتواند پیامدهای بلندمدت چنین تغییری را به درستی نشان دهد؛ پنجم بیتوجهی به میانگین سنی جمعیت ایران و روندهای جمعیتی کشور؛ ششم بیاثر بودن افزایش سن بر پذیرش داوطلان و کاهش فشار بر ظرفیتهای پذیرش؛ هفتم غفلت از اصلاحات اساسی در نظام جذب و گزینش و نحوه ارزیابی صلاحیتها؛ و هشتم پایانناپذیری مطالبات اجتماعی برای افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان. در نتیجه، مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد میکند که تصمیمهای مربوط به تربیت معلم و فرایند گزینش، با دقت بیشتری، بر اساس مبانی علمی و تحلیلهای عمیق جمعی، بازنگری شوند تا هم به بهبود کیفیت تربیت معلم و هم به پاسخگویی به نیازهای آموزشی کشور منجر شود.
این گزارش تأکید میکند که هر تغییر در سیاستهای تربیت معلم باید با چارچوبهای روشن تربیت، سنجش صلاحیت و طراحی فرآیندهای گزینش منطبق باشد تا از موفقیت بلندمدت مدارس، کارآیی آموزشی و آینده شغلی معلمان جدید پشتیبانی کند.
در پایان، برای آگاهی از آخرین تحولات آموزشی و دسترسی به منابع معتبر در حوزه استخدام و تربیت معلم، مطالعه دقیق گزارشهای کارشناسی و تحلیلهای تخصصی توصیه میشود.
برای تقویت مهارتهای استخدامی و دسترسی به بانک سوالات متنوع، آزمونهای شبیهسازی شده و تحلیلهای هوشمند عملکرد، از منابع آموزشی معتبر استفاده کنید تا مسیر موفقیت خود را هموارتر سازید.